Warszawa Wschodnia zyska nowy blask: Przetarg na 4 miliardy złotych ogłoszony!

Warszawa Wschodnia zyska nowy blask: Przetarg na 4 miliardy złotych ogłoszony!

W Warszawie ruszyły intensywne przygotowania do modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, która stała się kluczowym punktem na mapie infrastruktury kolejowej stolicy. To ambitne przedsięwzięcie, którego szacowany koszt wynosi aż 4 miliardy złotych, zakłada kompleksową modernizację obiektów kolejowych. Planowany projekt obejmuje m.in. przebudowę peronów, usprawnienie dostępności oraz budowę nowoczesnego tunelu, który połączy ulice Kijowską i Żupniczą, integrując tym samym Pragę Północ z Pragą Południe.

Nowa era dla kolejnictwa w stolicy

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia, co stanowi znaczący krok w kierunku unowocześnienia linii średnicowej. Prace mają rozpocząć się w 2026 roku. Po modernizacji tej stacji, uwagę skieruje się na centralny odcinek warszawskiej linii średnicowej, z pracami planowanymi na lata 2030-2031. Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że projekt ten jest jednym z najważniejszych w historii polskich kolei.

Kolej na przyszłość

Stacja Warszawa Wschodnia, będąca jedną z dziesięciu najważniejszych stacji w kraju, obsługuje obecnie około 37 tysięcy osób dziennie. Prognozy wskazują, że w ciągu następnej dekady liczba ta wzrośnie do ponad 50 tysięcy. Razem z Warszawą Centralną i Zachodnią, warszawskie stacje obsługują dziennie 120 tysięcy pasażerów, a przewidywany wzrost liczby pasażerów ma osiągnąć 180 tysięcy.

Kooperacja na rzecz nowych rozwiązań

Wyłonienie wykonawcy modernizacji jest efektem ścisłej współpracy między warszawskim samorządem a zarządem PKP PLK S.A. To przedsięwzięcie stanowi część większej strategii rozwoju tej części Warszawy. Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy, zaznaczył, że inwestycja ta jest kluczowa dla mieszkańców, zwłaszcza w kontekście budowy tunelu pod stacją, na który czekano od dawna.

Przegląd techniczny przedsięwzięcia

Projekt obejmie modernizację około 40 kilometrów torów oraz 170 rozjazdów. Perony przejdą gruntowną przebudowę, a ich dostępność poprawi instalacja wind. Ważnym elementem jest zwiększenie przepustowości stacji, szczególnie na trasach do Gdańska, Siedlec, Białegostoku i Lublina. Planowane jest również unowocześnienie linii z Warszawy Wawer do Otwocka, tworząc sześćdziesięciokilometrowy ciąg komunikacyjny z Grodziska Mazowieckiego do Otwocka.

Spójność komunikacyjna Pragi

Budowa tunelu pod Warszawą Wschodnią to kluczowy element modernizacji stacji. Nowy tunel połączy ulicę Żupniczą z Kijowską, a jego konstrukcja obejmie jednojezdniową ulicę, rezerwę pod linię tramwajową oraz chodniki i drogi rowerowe po obu stronach. Na zachodnim wyjściu tunelu, w pobliżu stacji Warszawa Wschodnia, przewidziano przystanki tramwajowe i wejścia na perony linii podmiejskich, co znacznie ułatwi przesiadki mieszkańcom.