Mieszkańcy Płocka protestują przeciwko budowie osiedla na terenie dawnej stoczni

Mieszkańcy Płocka protestują przeciwko budowie osiedla na terenie dawnej stoczni

W Płocku narasta dyskusja wokół planowanej inwestycji mieszkaniowej z mariną, która budzi kontrowersje zarówno wśród mieszkańców, jak i lokalnych polityków. Nieoczekiwane zezwolenie na budowę osiedla w rejonie dawnej stoczni rzecznej stało się punktem zapalnym, a Nowa Lewica rozważa podjęcie działań prawnych przeciwko decyzji władz miasta.

Różne perspektywy na nową inwestycję

Podczas pikiety zorganizowanej przez Nową Lewicę przed dawną stocznią rzeczną, głos zabrał Brudnicki, który wyraził poparcie dla budowy osiedla mieszkaniowego, jednak w innej lokalizacji. Przyznał, że decyzja władz miasta została podjęta bez konsultacji z lokalną społecznością, co wywołało niezadowolenie mieszkańców Radziwia. Brudnicki podkreślił, że sprzeciw wobec projektu jest znacznie większy niż liczba uczestników pikiety mogłaby sugerować, o czym świadczą liczne wiadomości otrzymywane od mieszkańców.

Stanowisko Urzędu Miasta

W odpowiedzi na pytania dotyczące tej sytuacji, Urząd Miasta Płock poinformował, że teren dawnej stoczni został określony jako obszar produkcyjno-usługowy w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Pomimo tych założeń, możliwe jest złożenie wniosku o inną funkcję i jej realizację, co zostało potwierdzone przez różne orzeczenia sądów i stanowiska organów administracji publicznej.

Proces uzyskiwania pozwoleń

Urząd Miasta podkreślił, że teren inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, co oznacza konieczność uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji we wrześniu 2024 roku, inwestor wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na budowę, które obejmuje pięć budynków wielorodzinnych z garażami podziemnymi, sieć dróg wewnętrznych, parkingi, chodniki, ścieżki rowerowe oraz infrastrukturę techniczną.

Planowana skala inwestycji

Decyzja o pozwoleniu na budowę została wydana w styczniu tego roku, a proces jej wydawania opierał się na Prawie budowlanym oraz Kodeksie postępowania administracyjnego. Przewodniczący rady nadzorczej WAN, Witold Anyszka, poinformował, że pierwszy etap inwestycji Stocznia Residence obejmie dwa budynki i około stu mieszkań, które mają powstać w ciągu dwóch lat. Ryszard Burbicki z biura projektowego FBA dodał, że cały kompleks mieszkaniowy będzie składał się z 24 obiektów o wysokości od 4 do 14 kondygnacji, co oznacza ponad tysiąc mieszkań oraz do 400 miejsc cumowniczych dla jednostek pływających.

Trwająca debata nad inwestycją pokazuje, jak ważne jest uwzględnienie głosu lokalnej społeczności w procesie planowania urbanistycznego. Rozwój infrastruktury miejskiej powinien iść w parze z transparentnością działań i szerokimi konsultacjami społecznymi.