Rewolucja na torach: PKP Intercity łączy małe miasta z resztą Polski!

PKP Intercity stawia na rozwój, planując istotne zmiany w swojej ofercie. Wprowadzenie nowych tras przez mniejsze miejscowości stanowi część strategii, której celem jest poprawa dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców całego kraju. Nowe inwestycje mają przynieść korzyści szczególnie mieszkańcom małych i średnich miast.
Nowe trasy kolejowe dla mniejszych miejscowości
Planowane rozszerzenie sieci połączeń PKP Intercity przewiduje uwzględnienie 14 miejscowości, które od dawna nie były obsługiwane przez pociągi pasażerskie. Do miast tych należą między innymi Łomża, Chorzele, Wielbark, Czaplinek, Złocieniec, Człuchów i Czarne. Przebudowa ta ma na celu nie tylko przywrócenie dostępności transportu, ale również zintegrowanie mniejszych społeczności z większymi ośrodkami.
Poprawa dostępności transportu dla mieszkańców
Kolejnym krokiem w strategii PKP Intercity jest zwiększenie liczby połączeń w miejscowościach z ograniczoną dostępnością oraz na liniach bez elektryfikacji. Między innymi mieszkańcy Chojnic i Świdnicy skorzystają z większej liczby kursów, a nowe połączenia obejmą także Jasło i Gorzów Wielkopolski. Szacuje się, że te zmiany poprawią dostęp do dalekobieżnych pociągów dla prawie pół miliona Polaków, a ogólna dostępność transportu publicznego wzrośnie dla 3,5 miliona obywateli.
Nowoczesny tabor i nowe trasy
Nowe trasy będą obsługiwane przez zaawansowane technologicznie 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 22 składy spalinowe. Planowane są połączenia takie jak Warszawa – Łomża oraz Białystok – Gdynia, skierowane do mieszkańców mniejszych miast. Dodatkowe połączenia obejmą m.in. trasy Kraków – Gdynia, Warszawa – Białystok oraz Kraków – Hrubieszów, co przyczyni się do lepszego połączenia różnych części kraju.
Zacieśnienie współpracy z polskimi producentami
Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zaznacza, że kluczowym elementem sukcesu jest współpraca z polskimi producentami taboru. Takie podejście umożliwi objęcie nowymi połączeniami wszystkich regionów Polski, co przyczyni się do podniesienia jakości i dostępności transportu kolejowego.
Harmonogram wdrożenia nowych połączeń
Pierwsze nowe połączenie ma zostać uruchomione jeszcze w tym roku na trasie Gorzów Wielkopolski – Poznań. Kolejne, jak Warszawa – Łomża, planowane są na 2026 rok. Pozostałe trasy będą sukcesywnie wprowadzane w miarę dostarczania nowych pojazdów hybrydowych. Umowa z firmą NEWAG przewiduje pełne dostarczenie 35 zespołów trakcyjnych do końca drugiego kwartału 2029 roku.
Nowoczesne pociągi hybrydowe zapewnią miejsce dla 177 pasażerów, oferując komfort zarówno w pierwszej, jak i drugiej klasie. Wyposażone będą w klimatyzację, gniazdka przy siedzeniach oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Dla rodzin z dziećmi przewidziano specjalne strefy z planszami do gry i schowkami, a dla rowerzystów miejsca na przewóz rowerów.