Inteligentny system zarządzania ruchem w Warszawie – poprawi komfort i bezpieczeństwo na drogach

Inteligentny system zarządzania ruchem w Warszawie – poprawi komfort i bezpieczeństwo na drogach

W miastach na całym świecie rosnąca liczba samochodów staje się coraz większym wyzwaniem. Aby temu sprostać, Warszawa wprowadza nowoczesne rozwiązania, które pomagają złagodzić problem korków i poprawić płynność ruchu. Kluczową rolę odgrywa tutaj Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, którego głównym celem jest optymalizacja sygnalizacji świetlnej i priorytetowe traktowanie komunikacji miejskiej. Niedawno podpisano umowę z firmą Yunex na obsługę tego systemu, która będzie trwała sześć lat i obejmie nowe, zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję.

Historia i rozwój systemu

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Warszawie nie jest nowością. Jego początki sięgają 2008 roku, kiedy to obejmował jedynie 37 skrzyżowań, skupiając się na centralnej części miasta. Dziś system ten obsługuje niemal 500 skrzyżowań, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych w kraju. Na przestrzeni lat system dynamicznie się rozwijał, wprowadzając nowe technologie i poszerzając swoje zasięgi, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie ruchem w kluczowych arteriach stolicy.

Nowoczesne rozwiązania dla lepszego zarządzania ruchem

W ramach nowej umowy, system będzie obejmował 479 skrzyżowań, stanowiących ponad połowę wszystkich sygnalizacji świetlnych w Warszawie. System opiera się na wielu elementach, takich jak:

  • Inteligentne sterowanie ruchem drogowym, bazujące na danych z detektorów, czujników i kamer.
  • Priorytet dla komunikacji publicznej, oparty na wymianie danych z tramwajami dzięki systemom GPS.
  • Monitoring wizyjny z wykorzystaniem 240 kamer obrotowych.
  • System zarządzania Wisłostradą z 80 kamerami wykrywającymi zdarzenia drogowe.
  • Gromadzenie danych o ruchu z 16 zdalnych stacji pomiarowych.
  • Informowanie kierowców o utrudnieniach za pomocą tablic zmiennej treści nad głównymi ulicami.
  • Informacje pogodowe oraz serwis internetowy z aktualnym stanem ruchu drogowego.
  • Symulacja ruchu drogowego w celu optymalizacji przepływu pojazdów.

Przyszłość zarządzania ruchem w Warszawie

Nowy system nie tylko dostosowuje sygnalizację świetlną do natężenia ruchu, ale także reaguje na nieprzewidziane zdarzenia na drogach. Dzięki integracji z systemem Automatycznych Pomiarów Ruchu, system będzie miał dostęp do jeszcze większej ilości danych, co pozwoli na jeszcze bardziej precyzyjne zarządzanie ruchem. Planowane jest również stopniowe przejście na sterowanie całymi korytarzami drogowymi, co pozwoli na lepsze rozładowywanie korków poprzez dopasowywanie cykli sygnalizacji i kierowanie ruchem na alternatywne trasy.

Inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie

Umowa zakłada także rozbudowę systemu poprzez dodawanie około 20 nowych skrzyżowań rocznie oraz modernizację istniejącej infrastruktury. Planowane są wymiany przestarzałych urządzeń, co obejmie około 50 skrzyżowań, 300 słupów, 30 km kabli oraz 720 detektorów. Nowe rozwiązania będą wdrażane także w tunelu Wisłostrady i na rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie projektowane są trwałe zmiany w organizacji ruchu.

Rola sztucznej inteligencji w zarządzaniu ruchem

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do zarządzania ruchem miejskim to kluczowy element nowej strategii. Planowane jest stworzenie cyfrowego bliźniaka systemu, który pozwoli na testowanie, przewidywanie i projektowanie zmian w ruchu drogowym. Im więcej danych system przeanalizuje, tym bardziej skuteczne i optymalne rozwiązania będzie w stanie zaproponować. To podejście stawia Warszawę w czołówce miast, które integrują zaawansowane technologie z codziennym zarządzaniem ruchem.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie