Nowe rozjazdy za 8 mln zł na Warszawie Centralnej: Kluczowy krok w modernizacji infrastruktury kolejowej!
Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) wkraczają w nową fazę usprawnień infrastruktury kolejowej w Warszawie. W dniach 8-16 listopada zaplanowano kluczowe prace na Dworcu Centralnym, które obejmują budowę nowoczesnego trapezu rozjazdowego. Projekt ten, o wartości około 8 milionów złotych brutto, jest częścią przygotowań do modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, co będzie wymagało czasowego zamknięcia niektórych torów między Warszawą Centralną a Warszawą Wschodnią.
Korzyści z nowego rozwiązania
Trapez rozjazdowy to innowacyjne rozwiązanie techniczne, które zwiększa możliwości manewrowe przez montaż czterech dodatkowych rozjazdów. Dzięki temu rozwiązaniu przepustowość stacji wzrośnie, co jest kluczowe w kontekście przyszłych prac modernizacyjnych na stacji Warszawa Wschodnia. Zwiększona liczba torów dostępnych do manewrów i przejazdów znacząco poprawi efektywność zarządzania ruchem pociągów.
Inwestycja obejmuje także nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym (srk), które są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pociągów. Wdrożenie tych technologii pozwoli na bardziej efektywne zarządzanie ruchem oraz zwiększy bezpieczeństwo na stacji.
Przeorganizowanie ruchu pociągów
Podczas trwania prac związanych z budową trapezu rozjazdowego, organizacja ruchu pociągów ulegnie czasowym zmianom. Pociągi przestaną zatrzymywać się na stacji Warszawa Centralna, a niektóre połączenia zostaną skierowane na inne stacje, takie jak Warszawa Gdańska i Warszawa Śródmieście. Zmiany te dotkną pociągi Intercity, które kursują do miast takich jak Białystok, Lublin, Poznań, Bydgoszcz, Gdynia czy Olsztyn.
Pociągi z zachodu będą kończyć trasę na stacji Warszawa Główna, a zmiana ta obejmie składy Polregio, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej (linia S3), podróżujące z i do Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic oraz Płocka. Natomiast składy przybywające od wschodu będą kończyć bieg na stacji Warszawa Wschodnia, co dotyczy Kolei Mazowieckich oraz SKM z różnych kierunków.
Równoległe prace na przystanku Warszawa Włochy
Jednocześnie z pracami na Dworcu Centralnym, wymiana zużytych rozjazdów planowana jest na przystanku Warszawa Włochy. Ten etap inwestycji jest częścią szerszego planu modernizacyjnego warszawskiego węzła kolejowego, finansowanego z budżetu państwa. Działania te mają na celu nie tylko zwiększenie przepustowości, ale także poprawę bezpieczeństwa i jakości podróży. Przygotowania takie jak budowa trapezu rozjazdowego są niezbędne dla sprostania przyszłym wyzwaniom infrastrukturalnym w stolicy.