Tramwaje na Zachód: Nowa linia połączy Wolę z Dworcem Zachodnim
Nowa linia tramwajowa pomiędzy Wolą a Dworcem Zachodnim staje się coraz bardziej realna. Tramwaje Warszawskie wyłoniły firmę, która przygotuje szczegółową dokumentację tej strategicznej inwestycji komunikacyjnej, istotnej dla mieszkańców zachodnich dzielnic miasta.
Kluczowy etap przygotowań do budowy
Postępowanie przetargowe zakończyło się wyborem wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej nowej trasy tramwajowej. Firma Databout, która złożyła najkorzystniejszą ofertę o wartości około 14,4 mln zł brutto, przygotuje niezbędne projekty i analizy. Formalne zatwierdzenie wyniku przetargu jest obecnie w toku. Dopiero wtedy możliwe będzie podpisanie umowy i rozpoczęcie prac nad dokumentacją.
Szczegóły projektowanej trasy
Planowana linia ma połączyć okolice przystanku Szpital Wolski przy ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Całkowita długość nowego odcinka wyniesie około 1,4 km, z czego 900 metrów torów poprowadzonych zostanie pod ziemią. Tory mają przebiegać przez istniejący tunel pod stacją PKP oraz przez nowo projektowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Takie rozwiązanie pozwoli ominąć newralgiczne skrzyżowania i zwiększy płynność ruchu tramwajowego w tej części miasta.
Warianty przebiegu i zakres projektu
Podstawowym zadaniem projektanta będzie przygotowanie trzech możliwych wariantów przebiegu trasy. Analizie podlegać będą różne lokalizacje wyjazdu z tunelu – rampy mogą zostać zaplanowane zarówno przy ulicy Prądzyńskiego, jak i Krzyżanowskiego. Projekt uwzględnia dwa główne zadania: pierwszy etap obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, drugi zaś wyposażenie tunelu pod stacją i budowę podziemnego zespołu przystankowego przy peronie nr 9.
Realizacja zależna od finansowania
Podział inwestycji na dwa etapy ma umożliwić elastyczne dostosowanie tempa prac do dostępnych środków budżetowych. Dokumentacja projektowa, projekty wykonawcze oraz dokumentacja przetargowa zostaną przygotowane przez Databout. Kluczowym elementem będzie także uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym o środowiskowych uwarunkowaniach, bez których rozpoczęcie budowy nie będzie możliwe.
Harmonogram i znaczenie inwestycji
Zgodnie z założeniami całość dokumentacji i uzgodnień powinna być gotowa w ciągu 43 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Wstępny termin rozpoczęcia budowy nowej linii to okres po 2030 roku, jednak realizacja będzie uzależniona od dalszych decyzji finansowych. Projekt wpisuje się w szeroko zakrojony plan rozwoju sieci tramwajowej w Warszawie, zapewniając mieszkańcom Woli i okolic wygodne połączenie z Dworcem Zachodnim, który odgrywa coraz większą rolę jako węzeł przesiadkowy dla całej aglomeracji.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa
