Warszawa Wschodnia przechodzi rewolucję! 4 miliardy na nowoczesny dworzec przyszłości

Warszawa Wschodnia przechodzi rewolucję! 4 miliardy na nowoczesny dworzec przyszłości

Warszawa Wschodnia, jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych stolicy, przygotowuje się na ogromne zmiany. PKP PLK planuje modernizację o imponującym budżecie wynoszącym około 4 miliardy złotych. Przez najbliższe lata, do 2029 roku, stacja przejdzie metamorfozę, która nie tylko usprawni transport, ale również podniesie komfort podróży dla tysięcy pasażerów.

Strategiczne przygotowania do modernizacji

Za kulisami przebudowy już trwają intensywne przygotowania. Według Ministra Infrastruktury, Dariusza Klimczaka, kluczowe dla sukcesu inwestycji jest szczegółowe planowanie. Wyzwania związane z prowadzeniem budowy przy ciągłym ruchu pociągów są znaczące, dlatego nadrzędny jest priorytet bezpieczeństwa i płynności ruchu przez cały okres prac.

Zakres planowanych prac

Modernizacja obejmie wiele istotnych elementów infrastruktury. Nowoczesne zadaszenie siedmiu peronów, budowa trzech przejść podziemnych i zaawansowane systemy informacyjne to tylko część planowanych ulepszeń. Wiceminister Piotr Malepszak wskazuje, że choć projekt przypomina wcześniejsze prace na stacji Warszawa Zachodnia, budżet tej inwestycji jest dwukrotnie wyższy, co podkreśla jej znaczenie.

Ulepszenia dla pasażerów

Dla podróżnych przygotowano szereg usprawnień. W zachodnim tunelu znajdzie się ścieżka rowerowa i schody tradycyjne, środkowy tunel zostanie wyposażony w schody ruchome, a wschodni w tradycyjne schody. Nowy tunel pieszy pod peronem 6 połączy wszystkie przejścia podziemne i zostaną zainstalowane windy, co ułatwi poruszanie się po stacji osobom z ograniczoną mobilnością.

Rozbudowa przystanku Warszawa Stadion

W ramach projektu rozwijany będzie również przystanek Warszawa Stadion. Pojawi się nowy peron, a nowe przejście podziemne przy ulicy Chodakowskiej ułatwi dostęp do stacji. Dodatkowo, konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia dowodzi planowania z myślą o przyszłych potrzebach infrastrukturalnych.

Inwestycje w nowe estakady i wiadukty

Inwestycja przewiduje nie tylko modernizację samej stacji, ale także budowę dodatkowej estakady łączącej z linią nr 9 i nowoczesnej nastawni z komputerowymi systemami sterowania ruchem. Budowa nowych wiaduktów nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego będzie krokiem milowym w poprawie infrastruktury kolejowej w Warszawie.

Przyszłość stacji Warszawa Centralna

Równocześnie z pracami na Warszawie Wschodniej, planowane są działania na stacji Warszawa Centralna. Wiceminister Malepszak informuje o konieczności czasowego przekierowania pociągów na stację Warszawa Gdańska od 8 do 16 listopada. To tymczasowe zamknięcie służy przygotowaniu infrastruktury do większej przepustowości, co jest kluczowe dla planowanej modernizacji linii średnicowej, mającej na celu poprawę efektywności transportu w stolicy.