Białystok z Warszawą w 80 minut? Pociągi przyspieszają do 200 km/h!

Białostoczanie coraz chętniej wybierają pociąg, by dotrzeć do Warszawy. Jak wynika z danych przewoźnika, w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku liczba podróżnych na tej trasie wzrosła aż o 34 procent względem ubiegłego roku. Z czego wynika ta zmiana i co czeka pasażerów w najbliższych latach?
Co się zmieniło na trasie Białystok – Warszawa?
Na przestrzeni ostatnich lat mieszkańcy regionu zyskali zupełnie nowe możliwości podróżowania koleją do stolicy. Jeszcze na początku poprzedniej dekady, w rozkładzie jazdy 2013/2014, codziennie kursowało zaledwie pięć par pociągów pomiędzy Warszawą Centralną a Białymstokiem. Najszybszy przejazd trwał wtedy blisko trzy godziny. Dziś, po gruntownej modernizacji linii, do dyspozycji podróżnych jest już dwanaście par połączeń dziennie.
Rekordowe tempo wzrostu pasażerów
Efekt? Zainteresowanie koleją jest największe od lat. Liczba podróżujących tą trasą wzrosła w pierwszej połowie 2025 roku o 193 procent w porównaniu z 2014 rokiem. To jedna z najszybciej zyskujących popularność linii w kraju, a PKP Intercity podkreśla, że duże znaczenie miało podniesienie komfortu podróży oraz zwiększenie częstotliwości kursów.
Dlaczego pociąg jest coraz szybszy?
Za przełomem na trasie stoi modernizacja strategicznej linii kolejowej Rail Baltica. Dzięki przebudowie torowisk i wymianie urządzeń sterujących, pociągi – zwłaszcza typy „sprinter” – mogą obecnie pokonać tę trasę w zaledwie półtorej godziny, a regularne połączenia skróciły czas przejazdu do niecałych dwóch godzin (dokładnie 1 godzina 52 minuty).
Najważniejsze inwestycje i plany
Na tym nie koniec. Ministerstwo Infrastruktury deklaruje dalsze prace modernizacyjne, których celem jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości do 200 km/h na całym odcinku Warszawa – Białystok. Projekt ten, obejmujący także wprowadzenie systemu łączności GSM-R na odcinku Czyżew – Białystok, wpisuje się w krajową strategię rozwoju kolei do roku 2030, z opcją wydłużenia do 2032 roku. Wdrożenie nowoczesnego systemu radiokomunikacji planowane jest na ok. 2029 rok, ale jak podkreślają przedstawiciele kolei, ostateczny harmonogram zależy od dostępności środków finansowych oraz postępu negocjacji z wykonawcami.
Czego mogą się spodziewać pasażerowie?
Chociaż podwyższenie prędkości do 200 km/h to plan na kolejne lata, już teraz mieszkańcy regionu korzystają z krótszego czasu podróży i większej liczby połączeń. Jak informuje wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, obecnie priorytetem jest dalsze zwiększanie częstotliwości kursów, co pozwala szybciej zaspokoić rosnące potrzeby pasażerów. W przyszłości przewidziane jest również dalsze skracanie czasu przejazdu – pociągi „sprinter” mają pokonywać trasę w 80 minut.
Co to oznacza dla mieszkańców?
Rosnąca oferta połączeń oraz komfortowa podróż to nie tylko wygoda dla mieszkańców miasta i regionu, ale także szansa na rozwój lokalnej gospodarki. Szybsze i częstsze pociągi ułatwią codzienne dojazdy do pracy, nauki czy załatwiania spraw w stolicy. Wszystko wskazuje na to, że kolejne lata przyniosą jeszcze więcej korzystnych zmian dla podróżujących na tej trasie.