Nowa tramwajowa trasa z Dworca Zachodniego do Wolskiej – rewolucja w komunikacji!

Nowa tramwajowa trasa z Dworca Zachodniego do Wolskiej – rewolucja w komunikacji!

Siedem biur projektowych zgłosiło swoje propozycje w miejskim postępowaniu dotyczącym zaprojektowania nowej trasy tramwajowej łączącej ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Pięć ofert nie przekracza zarezerwowanego budżetu wynoszącego 20,312 mln zł brutto. Teraz komisja przetargowa dokładnie sprawdza dokumenty pod względem formalnym. Wyniki tej oceny przesądzą, kto będzie mógł przystąpić do realizacji zadania.

Kluczowe szczegóły inwestycji

Projektowana linia tramwajowa przewidziana jest na około 1,4 km długości. Unikatowym rozwiązaniem ma być podziemny fragment liczący ok. 900 metrów. Tory mają zostać wytyczone przy wykorzystaniu istniejącego tunelu pod stacją kolejową, a następnie poprowadzone przez nowo zaprojektowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Końcowy odcinek połączy się z ul. Kasprzaka w sąsiedztwie przystanku Szpital Wolski, co ułatwi korzystanie z komunikacji zbiorowej w tej części miasta.

Planowanie przebiegu i warianty trasy

Zadaniem firmy, która zwycięży w przetargu, będzie przygotowanie trzech możliwych wariantów przebiegu trasy. Kluczowe różnice dotyczą punktu, w którym tramwaje wyjadą na powierzchnię – czy będzie to rejon ul. Prądzyńskiego, czy Krzyżanowskiego. Zaproponowana przez projektantów lokalizacja rampy wyjazdowej będzie miała znaczący wpływ na komfort mieszkańców oraz układ przestrzenny tej części dzielnicy.

Kiedy ruszą prace budowlane?

Choć opracowanie dokumentacji to ważny krok, rozpoczęcie budowy przewiduje się dopiero po 2030 roku. Ostateczny terminarz inwestycji uzależniony zostanie od zapewnienia odpowiednich środków finansowych. Obecnie miasto skupia się na przygotowaniu koncepcji i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, by po 2030 roku można było przejść do realizacji.

Dlaczego nowa linia jest ważna dla mieszkańców?

Projekt ten wpisuje się w szerszy plan rozwoju miejskiej komunikacji, zakładający stworzenie obwodowego połączenia tramwajowego. Dzięki temu mieszkańcy zyskają alternatywę dla podróży przez zatłoczone centrum miasta, co ma odciążyć główne węzły komunikacyjne. Połączenie Woli z Dworcem Zachodnim stanie się znacznie łatwiejsze i szybsze, a Dworzec Zachodni zyska na znaczeniu jako centralny punkt przesiadkowy.

Jednocześnie kontynuowane są prace nad trasą tramwajową od strony Ochoty. Jeżeli harmonogram zostanie dotrzymany, mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowego podziemnego przystanku Dworzec Zachodni już w drugiej połowie 2026 roku. Dla mieszkańców to nie tylko wygodniejsze podróże, ale też szansa na lepszą integrację komunikacyjną dzielnic.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa