Tramwaj na Zieloną Białołękę: Nowa linia bez wspólnych odcinków z autobusami

Warszawski projekt budowy linii tramwajowej na Zieloną Białołękę nabiera tempa, a jego realizacja ma przynieść znaczące usprawnienia komunikacyjne w stolicy. Tramwaje Warszawskie podjęły decyzję o trasie, która nie będzie miała wspólnych odcinków z liniami autobusowymi. Wybór ten motywowany jest zarówno względami ochrony środowiska, jak i efektywnością czasową budowy.

Nowa linia tramwajowa: szczegóły projektu

We wrześniu ubiegłego roku podpisano umowę na projektowanie trasy tramwajowej, której wartość wynosi ponad 25 milionów złotych brutto. Za realizację tego przedsięwzięcia odpowiada firma Voessing Polska. W ramach umowy firma przygotowała różne warianty trasy, z których wybrano ten najbardziej optymalny.

Ostateczny wybór trasy

Decyzja o wyborze konkretnego wariantu trasy została podjęta z uwagi na jej minimalny wpływ na środowisko oraz niezależność od istniejącej sieci autobusowej. Nowa trasa o długości niemal 6,5 km rozpocznie się na Targówku, łącząc się z istniejącą siecią tramwajową na skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie poprowadzi przez ulice św. Wincentego i Głębocką, przechodząc kilometrową estakadą nad trasą S8 aż do pętli przy Szkole Podstawowej nr 112 na ulicy Zaułek.

Szybkie i wygodne połączenie

Planowana trasa pozwoli skutecznie skomunikować Zieloną Białołękę ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą kursować co 2-3 minuty, a podróż do stacji metra zajmie około 15 minut. Dotarcie do Dworca Wileńskiego przewidziano na około 30 minut.

Inwestycje towarzyszące

Oprócz samej linii tramwajowej, projekt przewiduje budowę drogi ze ścieżką rowerową. Trasa ta ma przebiegać od ronda Małej Brzozy do skrzyżowania ulic Berensona i Kąty Grodziskie. Zaprojektowanie tej drogi umożliwi lepszą integrację transportu miejskiego oraz przyspieszy proces uzyskiwania pozwoleń na budowę.

Przyszłość projektu

Przetarg na wybór wykonawcy zaplanowano na 2027 rok. Realizacja budowy po zabezpieczeniu środków ma rozpocząć się w latach 2028-2030. Mimo że plany budowy linii tramwajowej sięgają już 2016 roku, proces przygotowawczy był wydłużony przez oczekiwanie na decyzję środowiskową, która została ostatecznie wydana trzy lata po złożeniu wniosku.

Inwestycja ta jest nie tylko istotnym krokiem w kierunku poprawy komunikacji miejskiej, ale również odzwierciedleniem długofalowych planów rozwoju infrastruktury transportowej w Warszawie.