Tramwaj z Woli do Dworca Zachodniego: Nowa era komunikacji w Warszawie!

Warszawskie tramwaje zyskują nową trasę dzięki planowanemu przetargowi na wykonanie pełnej dokumentacji projektowej od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa linia, będąca częścią połączenia obwodowego, umożliwi szybkie podróże między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta. Prace nad nowym odcinkiem tramwaju do Wilanowa właśnie się rozpoczynają.
Znaczenie nowej trasy dla komunikacji miejskiej
Nowo planowany odcinek połączy Wolę z Ochotą, co ułatwi pasażerom podróżowanie między tymi dzielnicami. Dworzec Zachodni zyskuje na znaczeniu jako kluczowy węzeł komunikacyjny stolicy, wpływając na zwiększenie wygody podróży w aglomeracji warszawskiej.
Szczegóły techniczne planowanego połączenia
Tramwaje połączą podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory zostaną poprowadzone w istniejącym tunelu pod stacją kolejową, a także w nowym tunelu wzdłuż Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano przy przystanku Szpital Wolski. Odcinek o długości około 1,4 km będzie w znacznej części przebiegał pod ziemią.
Projektowanie wariantów trasy
W ramach przetargu projektanci będą musieli przygotować trzy warianty trasy różniące się lokalizacją końca odcinka podziemnego i rampy wyjazdowej. Decyzja ta wpłynie na funkcjonalność i dostępność nowego połączenia tramwajowego.
Innowacyjne rozwiązania przystankowe
Na trasie przewidziano trzy nowe zespoły przystankowe, w tym podziemny przystanek przy peronie nr 9 Dworca Zachodniego, połączony z przejściem podziemnym schodami i windami. Dzięki rozjazdom tramwaje kończące bieg na Dworcu Zachodnim będą mogły obsługiwać pasażerów z obu kierunków. Przystanki będą dostosowane do obsługi zarówno tramwajów tranzytowych, jak i kończących trasę.
Podział projektu na etapy
Inwestycja podzielona jest na dwa główne zadania: budowę odcinka od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego oraz wyposażenie tunelu tramwajowego przy peronie 9. Taki podział pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie finansami i etapowanie prac.
Zakres prac projektowych
Aktualne postępowanie obejmuje tylko prace projektowe, w tym pozyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych. Projektant opracuje wstępny projekt, a następnie, po wyborze optymalnego wariantu, przygotuje dokumentację budowlaną i przetargową. Część zadań obejmuje także minimalizację wpływu inwestycji na tereny zielone.
Harmonogram realizacji projektu
Kompletna dokumentacja ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Rozpoczęcie budowy zaplanowano po 2030 roku, jednak harmonogram uzależniony jest od dostępności funduszy. Nowa trasa jest kluczowym elementem tramwaju do Wilanowa, mającym poprawić transport między Wolą, Ochotą, Mokotowem a Wilanowem.
Planowana trasa znacząco skróci podróże między dzielnicami, eliminując konieczność przejazdu przez centrum miasta. Dworzec Zachodni zyska na znaczeniu jako węzeł przesiadkowy. Już w drugiej połowie 2026 roku ma działać pierwszy podziemny przystanek od strony Ochoty, co zwiększy komfort podróży w aglomeracji warszawskiej.