Warszawa Centralna zamknięta na 9 dni! Pasażerowie muszą się przygotować na utrudnienia

Warszawa Centralna zamknięta na 9 dni! Pasażerowie muszą się przygotować na utrudnienia

Od 8 do 16 listopada podróżni muszą przygotować się na znaczące zmiany w funkcjonowaniu warszawskiej sieci kolejowej. W tym czasie Warszawa Centralna, kluczowy węzeł komunikacyjny stolicy, będzie zamknięta. Decyzja ta, jak poinformował wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, związana jest z koniecznością przeprowadzenia prac modernizacyjnych. Głównym celem jest dostosowanie infrastruktury do wyższej przepustowości w kontekście planowanej przebudowy linii średnicowej. W tym czasie pasażerowie będą musieli korzystać z Dworca Gdańskiego, co może wiązać się z dodatkowymi wyzwaniami logistycznymi.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w Warszawie

Podczas tymczasowego zamknięcia Warszawy Centralnej, wszystkie pociągi mają być kierowane na Dworzec Gdański. Ta decyzja jest częścią większej strategii mającej na celu usprawnienie ruchu kolejowego w stolicy. Jak wyjaśnia Malepszak, po zakończeniu prac modernizacyjnych, nowe rozwiązania infrastrukturalne pozwolą na przejazd pociągów z Warszawy Zachodniej na drugi tor na Centralnym i powrót na stację początkową, co obecnie nie jest możliwe. Zmiany te mają na celu poprawę płynności ruchu, szczególnie podczas modernizacji linii średnicowej i w przypadkach awaryjnych.

Wyzwaniowe warunki na Dworcu Gdańskim

Podczas gdy Warszawa Centralna będzie nieczynna, Dworzec Gdański ma przejąć rolę głównego węzła komunikacyjnego. Jednak warto zaznaczyć, że również na tym dworcu trwają intensywne prace budowlane. Obecnie dostępna jest tylko część peronów, co może wpłynąć na komfort podróży. Budowa nowych peronów i przejścia podziemnego jest opóźniona. Krzysztof Pietras z PKP PLK podkreśla, że zakończenie tych prac planowane jest na pierwsze półrocze 2026 roku, a pełna funkcjonalność torów i peronów ma zostać przywrócona do końca stycznia tego samego roku.

Przyszłość warszawskiej linii średnicowej

Planowana modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest częścią długoterminowego planu poprawy infrastruktury kolejowej w stolicy. Jednak jej realizacja uzależniona jest od zakończenia przebudowy Dworca Warszawa Wschodnia, co oznacza, że prace nad linią średnicową mogą rozpocząć się dopiero po 2030 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe mają ambitne plany, które mają na celu stworzenie bardziej efektywnego i nowoczesnego systemu kolejowego dla Warszawy i jej mieszkańców.