Warszawa podziemnie modernizuje transport: budowa tunelu tramwajowego do Dworca Zachodniego w pełnym toku

Budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego w Warszawie przechodzi w kolejną fazę. Projekt ten, kluczowy dla poprawy miejskiego transportu, obejmuje między innymi przebudowę ważnej magistrali ciepłowniczej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku oraz prace nad półkilometrowym tunelem. Tunel budowany jest metodą podstropową, co oznacza, że konstrukcja realizowana jest od góry do dołu. W parku Pięciu Sióstr ciężki sprzęt działa na głębokości nawet dziesięciu metrów, a na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Banacha pojawiły się już pierwsze szyny.
Postępy przy budowie tunelu tramwajowego
Aktualnie w powstającym tunelu trwa układanie płyty dennej, która będzie stanowić podstawę całej konstrukcji. Pod już wykonanym stropem, ekipy budowlane wykonują wykop podstropowy, wybierając grunt za pomocą koparek i transportując urobek na powierzchnię przez specjalne otwory technologiczne. Na około 300-metrowym odcinku tunelu osiągnięto już docelową głębokość od 10 do 10,8 metra. Montaż zbrojenia pod płytę denną jest w toku, a jej pierwsza część została już zabetonowana. W końcowym etapie tunel zostanie przykryty warstwą ziemi o miąższości od 1,9 do 2,6 metra, co pozwoli na przywrócenie parkowego charakteru tego terenu.
Znaczenie nowej trasy tramwajowej
Nowa inwestycja umożliwi bezpośredni dojazd tramwajem do peronów Dworca Zachodniego, co znacznie usprawni komunikację w Warszawie. Dzięki integracji transportu szynowego, mieszkańcy będą mogli szybciej przemieszczać się po mieście. Trasa ma być gotowa do 2026 roku i będzie częścią większego projektu obwodowej linii tramwajowej, łączącej Wolę, Ochotę, Mokotów oraz Wilanów. To przedsięwzięcie przyczyni się do stworzenia bardziej spójnego systemu transportu publicznego w stolicy.
Wsparcie finansowe i harmonogram
Prace nad trasą tramwajową są możliwe dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych. Mimo czasowych utrudnień dla mieszkańców, przedstawiciele miasta podkreślają, że inwestycja przebiega zgodnie z planem. Nowa linia tramwajowa nie tylko zwiększy atrakcyjność komunikacji miejskiej, lecz także przyczyni się do poprawy jakości życia w Warszawie, oferując mieszkańcom szybszy i bardziej komfortowy transport.