Gwałtowne tempo prac nad tunelami ostatniego odcinka wzdłuż linii M2 na Bemowie

Gwałtowne tempo prac nad tunelami ostatniego odcinka wzdłuż linii M2 na Bemowie

Prace nad budową tuneli na ostatnim fragmencie linii M2 w dzielnicy Bemowo w Warszawie są w pełnym toku. W specjalistycznym zakładzie produkcyjnym, ulokowanym na terenie Białołęki, następuje obecnie wytwarzanie elementów składających się na dużych rozmiarów pierścienie obudowy tunelu. Te komponenty będą później układane pod powierzchnią ziemi przez maszyny drążące.

Zanim jednak rozpocznie się proces drążenia tuneli na końcowym fragmencie linii M2 w rejonie Karolin, konieczne jest wyprodukowanie odpowiednich elementów zbrojenia. Produkcja tych komponentów ruszyła niedawno. Poszczególne części są odpowiednio cięte i spawane, tworząc w efekcie półokrągłą strukturę wewnętrzną tubingu.

Tak wytworzone zbrojenie, mające kształt łuku, umieszczane jest na taśmie transportowej. Następnie przechodzi przez maszynę, która pokrywa je betonem. Po tym etapie, element obudowy jest poddawany zagęszczaniu, wykańczaniu oraz obróbce cieplnej. Tak przygotowana forma musi jeszcze odleżeć, aby beton mógł dojrzeć. W efekcie, połączona z innymi półokrągłymi formami, tworzy cały pierścień.

Wspomniane konstrukcje mają średnicę około 6,5 metra. Stanowią one materiał wykorzystywany do budowy tuneli ostatniego odcinka linii M2, układany stopniowo. Ogólna liczba tych pierścieni to prawie 3800 sztuk. Do chwili obecnej gotowych jest tylko około 80 elementów. W przyszłości będą one przechowywane na placu budowy przy przyszłej stacji Karolin, gdzie znajduje się miejsce startowe dla tarcz TBM.

Planowane jest, że drążenie tuneli przez specjalne maszyny TBM rozpocznie się jeszcze podczas trwających wakacji. Łączna długość obu tuneli wyniesie około 6,4 tysiąca metrów.

Ostatni fragment projektowanej linii M2 składa się z trzech stacji i jego długość wynosi blisko 4 kilometry. Stacja C3 Lazurowa powstaje na południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania ulic Lazurowa i Górczewska. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ulicą Rayskiego, przy skrzyżowaniu z Szeligowską. Z kolei stacja C1 Karolin jest lokalizowana pod ulicą Sochaczewską, na północ od skrzyżowania z Połczyńską. Nieopodal tej stacji powstaje zaplecze techniczne dla całej linii – stacja techniczno-postojowa Karolin.