Tramwaje znów na torach: Warszawskie połączenia w Śródmieściu, Mokotowie i Woli wracają do życia!

Tramwaje znów na torach: Warszawskie połączenia w Śródmieściu, Mokotowie i Woli wracają do życia!

Mieszkańcy Warszawy odczują znaczną poprawę w komunikacji tramwajowej. Od 1 września po letnich remontach do ruchu wróciły kluczowe trasy na Mokotowie i Woli. Pasażerowie mogą ponownie korzystać z bezpośrednich połączeń ulicami Wolską, Niepodległości, Rakowiecką i Wołoską, które przez wakacje były wyłączone z użytku.

Mokotów z nowymi możliwościami komunikacyjnymi

Mieszkańcy Mokotowa zyskali nie tylko powrót starych tras, ale także nowe rozwiązania. Ukończono zachodnią część węzła przy SGH, który stanowi fragment przyszłej trasy łączącej al. Niepodległości z Puławską. Dodatkowo zakończono modernizację torowiska przy GUS-ie nad Trasą Łazienkowską.

W praktyce oznacza to, że od września linie 17 i 33 jeżdżą swoimi stałymi trasami między przystankami Nowowiejska i Woronicza. Jedynie linia 18 nadal kursuje zmienioną trasą – pasażerowie tej linii muszą jeszcze poczekać na normalizację połączeń.

Ruch samochodowy na al. Niepodległości częściowo odblokowany

Kierowcy poruszający się al. Niepodległości mogą odetchnąć z ulgą. Przełożenie ruchu na jezdnię zachodnią umożliwia już jazdę w kierunku Centrum, choć nadal „pod prąd” w stosunku do normalnej organizacji ruchu. Dojazd w stronę Mokotowa wymaga objazdu ulicami Stefana Batorego i Boboli, ale w kierunku Wołoskiej dostępne są już dwa pasy ruchu.

Wola ponownie połączona tramwajowo z centrum

Zakończenie prac na newralgicznym skrzyżowaniu Wolskiej ze Skierniewicką przywróciło tramwajowe połączenia dzielnicy z resztą miasta. Pięć linii tramwajowych – 13, 20, 23, 24 i 26 – wróciło na swoje podstawowe trasy. Dodatkowo linia 27 otrzymała wydłużenie do Metra Młociny, co poprawia dostępność komunikacyjną północnych części Woli.

Gdzie jeszcze potrwają utrudnienia

Pasażerowie muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość w dwóch lokalizacjach. Na Marszałkowskiej między Metrem Ratusz Arsenał a Centrum nadal nie kursują tramwaje – trwa tam kompleksowa przebudowa torowiska i tworzenie nowych przejść dla pieszych. Linie 15 i 66 dojeżdżają tylko do Placu Bankowego, a zastępczą komunikację zapewniają autobusy 151 i 520.

Drugi obszar problemowy to Grójecka, gdzie budowana jest nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego. Prace obejmują nie tylko tory, ale całą infrastrukturę podziemną i układ drogowy. Na skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha powstaje pełna gwiazda tramwajowa.

Harmonogram dalszych prac

Tramwaje mają powrócić na Marszałkowską oraz ciąg Grójeckiej i al. Krakowskiej przed połową października. Wszystkie 34 zadania remontowe zaplanowane na ten rok, obejmujące blisko 10 kilometrów torów, realizowane są w ramach wieloletniego Warszawskiego Programu Torowego. Większość prac skoncentrowano na okresie wakacyjnym, gdy natężenie ruchu pasażerskiego jest najmniejsze.